Forum virtualnega letalstva Slovenije

Klub virtualnega letalstva Slovenije
Danes je 28 Mar 2024, 18:10

Vsi časi so UTC + 1 ura [ DST ]




Napiši novo temo Odgovori na temo  [ 6 prispevkov ] 
Avtor Sporočilo
OdgovorObjavljeno: 24 Maj 2017, 22:56 
Odsoten
Nadzornik
Uporabniški avatar

Pridružen: 22 Sep 2006, 11:53
Prispevkov: 527
Kraj: Ljubljana
Zadnjič smo imeli na srečanju KVLS ponovno debato o energiji, ki jo porabijo osebna vozila, in koliko novih energetskih virov (beri: elektrarn) bi potrebovali, če bi vsa osebna vozila na fosilna goriva zamenjali za ekvivalentna električna vozila :?: . Da bi imeli zadevo nekoliko bolj dokumentirano, ta izračun sedaj objavljam kar tu. Vseeno mislim, da tema ni predaleč od letal in naj vam bo naslednjič, ob realnem ali virtualnem tankanju tistih nekaj ton kerozina, mogoče malo v razmislek #-o .

Na spletni strani Statističnega urada Republike Slovenije sem pobrskal za par podatki, tako da lahko izračun naslonimo na konkretne vrednosti. Torej - v Sloveniji smo imeli leta 2014 registriranih 1.068.362 osebnih vozil :roll: , prevozili smo povprečno 12.653 km na leto, s povprečno porabo 6,7 l/100 km (vir: SURS). Povprečje upošteva različne vrste in porabe goriva, tako da se bomo zadovoljili kar s temi podatki, saj nas zanimajo le okvirne vrednosti.

Vsako vozilo tako v enem dnevu povprečno prevozi 34,7 km ter porabi 2,32 l goriva. Če želimo ugotoviti koliko energije je pri tem porabilo, moramo poznati energijsko oz. kurilno vrednost energenta, zato bomo v našem primeru vzeli za bencin oz. dizel nekako 10 kWh/l. Dnevno porabljena energija na vozilo je tako: 2,32 l x 10000 Wh = 23.200 Wh oz 23,2 kWh.

Izkoristek bencinarjev je nekje med 30% in 33%, dizelašev pa nekoliko višji in znaša tudi do 40% :? , tako da glede na razmerje zastopanosti enih in drugih (cca 50:50) lahko vzamemo kar povprečen izkoristek 35%. Mehanske energije, ki jo potrebujemo (porabimo) za premikanje vozila, je tako: 0,35 x 23,2 kWh = 8,12 kWh.

Če bi imela električna vozila 100% izkoristek, prav takega pa tudi polnjenje akumulatorjev [-o< , bi bila ta vrednost že količina električne energije, ki bi jo morali vsak dan "natočiti" v akumulatorje električnega vozila. Žal pa nimamo naprave s 100% pretvorbo energije, zato bomo upoštevali izkoristek električnega pogona (napajalna elektronika + motor), ki naj bo radodarnih 90%. Tudi pri polnjenju akumulatorja rabimo več električne energije, kot jo dobimo med vožnjo ven, tako da tudi tu upoštevajmo izkoristek polnjenja, ki je nekje 75%.

Dnevno bi torej za eno osebno vozilo za zgoraj omenjeno razdaljo potrebovali: 8,12 kWh/(0,9 x 0,75) = 12,03 kWh električne energije.

Ni veliko, a to je energija. Energija pa je produkt moči in časa. Če bi torej za povprečno dnevno vožnjo želeli napolniti akumulator vozila v osmih urah, bi bila moč pri tem polnjenju: 12,03 kWh / 8h = 1,5 kW. A to je le moč za en avtomobil, za cel milijon pa znese: 1,5 kW x 1.068.362 vozil = 1.602.543 kW = 1,6 GW, kar je moč dobrih dveh krških nukleark (NEK) :shock: - seveda dodatno k tej, ki jo že imamo.

Res je, da verjetno ne bi vsi "tankali" elektrike ob istem času in bi bila potrebna moč lahko manjša (le npr. ena dodatna NEK), a bolj verjetno je ravno obratno, da želijo vsi polniti ob istem in seveda čimkrajšem času, kar še poveča potrebno moč, ki je seveda nimamo na razpolago. Še za občutek o kakšnih številkah sploh govorimo: električna energija iz NEK predstavlja cca 35% vse proizvedene električne energije v Sloveniji #-o . Pa še to: vse v Sloveniji proizvedene električne energije ni dovolj, zato smo neto uvozniki le-te.

Toliko na kratko :wink:. Upam, da ne bom napačno razumljen in bi kdo mislil, da sem kakšen jedrski lobist. NEK sem dajal za primerjavo le zato, ker je naša največja elektrarna. Poudarjam predvsem razpoložljivost moči, ki bi jo potrebovali, in ne le energije, saj prav tu klecnejo vse obstoječe rešitve z žal zelo nestanovitnimi obnovljivimi viri električne energije (voda, veter, sonce).

Rešitev? Še vedno mislim, da za to naše minljivo bivanje porabljamo daleč preveč energije in je, recimo pri avtomobilih, pa tudi drugje, bolj pomembna uporaba kot poraba.

Seveda so zelo dobrodošli tudi vaši pogledi in mnenja.

Danilo :wave:


Na vrh
 Profil  
 
OdgovorObjavljeno: 25 Maj 2017, 07:44 
Odsoten

Pridružen: 30 Dec 2003, 19:55
Prispevkov: 285
Moj pomislek pri el. vozilih je glede €/c, ki si jih sedaj država pobere pri 1L goriva. Doma lahko tako sedaj polnim na 220V vtičnici praktnično karkoli (od telefona do avta) in plačam porabljene kWh.
Kje/kako bo država nadomestila €, ki jih sedaj dobi od goriv (bencinski centi)? Ali bom plačal te "cente" od vseh kWh, ki jih bo zabeležil števec (tudi za porabo el. štedilnika,/pralni/pomivalni stroj, itd)?

Edina možnost ki jo vidim je v "pametnih" vtičnicah/števcih ki bi nekako zaznal da se polni avto in potem na te kWh obračunal dodaten pribitek. Bojim se da mi bo 100km vožnje še vedno prestavljal strošek v približno enakem znesku kot sedaj....

_________________
lp Klemen


Na vrh
 Profil  
 
OdgovorObjavljeno: 25 Maj 2017, 10:07 
Odsoten
Uporabniški avatar

Pridružen: 30 Apr 2015, 11:55
Prispevkov: 564
Kraj: Ljubljana
Točno take naloge računamo v šoli pri tehnični mehaniki ;)

_________________
Branimir Filovski
S5DBF
Slika Slika FS3 Slika


Na vrh
 Profil  
 
OdgovorObjavljeno: 30 Maj 2017, 23:15 
Odsoten
Uporabniški avatar

Pridružen: 14 Avg 2008, 12:04
Prispevkov: 1182
Kraj: Domžale
Zelo poučno, hvala Danilo!


Na vrh
 Profil  
 
OdgovorObjavljeno: 20 Jan 2020, 01:26 
Odsoten

Pridružen: 19 Jan 2020, 23:30
Prispevkov: 1
Spoštovani,
Na vaš prispevek me je opoziri diskutant na eni drugi temi. KO sem prebral, sem se mogel registrirati, da vas lahko vprašam:

Zakaj ste izbrali tak nenavaden način izračuna porabe električnega vozila?

Iz glave vam lahko predlagam dva druga:
1. Izračunate porabo energije glede na maso vozila, upor koles in zraka, učinkovitost rekuperacije, čisto po fiziki. Dobili boste porabo pod 10 kWh. Dodate lahko nekaj za izgube, sistem, ogrevanje....
2. Vzamete električni avto, napolnite ga do konca, se peljete 100 ali boljše 400km.... Spet napolnite preko zanesljivega in natančnega števca ( s tem ne rabite posebej paziti na izgube polnilnca, baterije, sistema...) ter boste dobili nekje 14 kWh na 100 km. Govorimo o vožnji povprečnega od 1,1 mio SLO avtomobilov. Predvsem v mestu.

Vi ste izračunali porabo tam 35 kWh.

Od kje takšna napaka?

Vi ste nek tehnik? Kot osnovo za vaš izračun ste vzeli učinkovitost ICE stroja v vozilu? In pravite 30%?
Se strinjam. Pri 90 na uro, v 6. prestavi, na 25 stopinjah celzija, z ogretim motorjem. Dokaj novim motorjem.

Žal, teh 1,1 mio vozil je hladnih, pelje se v tretji prestavi do nasledjega semaforja in ni menjal katalizatorja 5 let.
Učinkovitost je 10%.


Vidim, da vas niti ne zanima, da nafta nastane v rezervoarju vozila, ampak, da je potrebno vložiti energijo v razsikave, vrtanja, črpanje, izdelavo platform, naftovode, tankerje,..... ne zanima vas, da povprečna rafinerija porabi 1,6 kWh za predelavo 1 litre bencina.... ne zanima vas, kolk energije porabijo cisterne, črpalke.... kolko energije se porabi za čiščenje izlitij.... Ne zanima vas, kolko energije se porabi za zdravila in zdravljenje bolezni, ki nastanejo zaradi delcev in plinov ki nastanejo z gorenjem nafte v motorjih.... Ta del učinkovitosti se ne pojavlja v vaši (niti v večini drugih raziskav).

Iz napačnih predpostavk ste seveda dobili napačne rezultate.

1,1 mio vozil, če se vozijo kot danes porabijo v SLO dnevno 6 GWh energije... cca 20% tenutne porabe.

Baterije se lahko polnijo, ko je energije preveč. Povprečni avto je 23 ur parkiran. Vedno je lahko priključen (doma, služba, restavracija, trgovina,...) in se polni, ko je energije poceni. Ko je preveč.

Res se sprašujem, od kje vam podatki in zakaj se pred neko takšno objavo ne pozanimate malo o resničnih dejstvih? Omenili ste da niste lobist.
Je sploh možno, se nenamerno zmotiti za 200%?

Z vsem spoštovanjem
teo bunta


Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.


Na vrh
 Profil  
 
OdgovorObjavljeno: 22 Jan 2020, 22:40 
Odsoten

Pridružen: 30 Dec 2003, 19:55
Prispevkov: 285
Jaz sem svoje štromarsko znanje iz srednje šole že pozabil zato se ne bi spuščal v tole debato okoli porabe.

Res pa bi rad dobil odgovor/mnenje na moj pomislek:
Kje/kako bo država nadomestila €, ki jih sedaj dobi od goriv (bencinski centi)? Ali bom plačal te "cente" od vseh kWh, ki jih bo zabeležil domači števec
(tudi za porabo el. štedilnika,/pralni/pomivalni stroj, itd)?

_________________
lp Klemen


Na vrh
 Profil  
 
Prikaži prispevke prejšnjih:  Razvrsti po  
Napiši novo temo Odgovori na temo  [ 6 prispevkov ] 

Vsi časi so UTC + 1 ura [ DST ]


Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 2 gostov


Ne morete pisati prispevkov v temi
Ne morete odgovarjati na teme v forumu
Ne morete urejati prispevkov v temi
Ne morete brisati vaših prispevkov forumu
Ne morete dodati priponk prispevkom

Išči za:
Pojdi na:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group