Obisk Airbus A320 Level-D Full Flight simulatorja - Dunaj 2015

Simon Stušek, november 2015

Za vse, ki niste uspeli priti na srečanje KVLS, kjer smo Igor, Danilo in jaz v živo predstavili naš obisk Airbus A320 Level-D simulatorja na Dunaju, bom z zapisanimi besedami poskusil opisati našo neprecenljivo izkušnjo.

Začetek v Lelystadu

Vsa zadeva se je začela že leta 2014 v Amsterdamu, natančneje na letališču Lelystad, kjer vsako leto prirejajo znameniti dogodek FSweekend, eno največjih srečanj virtualnih letalcev. Takrat smo uspeli dobiti termin na "hobby" full flight simulatorju Boeing 737‑800NG. Zakaj "hobby"? Ker je kabina omenjenega simulatorja narejena iz replik, za letenje uporablja MS Flight Simulator in nazadnje, simulator ni certificiran. To seveda ni nič slabega, da ne bo pomote, simulator nas je zelo navdušil, predvsem premična platforma kabine, ki omogoča simuliranje pospeškov v vseh smereh. Za tiste, ki se na zadevo bolj spoznate, sistem ima tako imenovanih šest prostorskih stopenj ali 6 DOF (ang. degrees of freedom).  Simulator bi menda lahko bil celo certificiran do neke stopnje, vendar ker certifikacija predstavlja višje stroške, bi to posledično pomenilo tudi višjo ceno za uporabnika, zato certifikacije pač nima. Že v osnovi pa je pravzaprav ta simulator namenjen bolj ljubiteljem kot profesionalnim uporabnikom, ki ga tudi občasno uporabljajo.

   
B737-800 bo zdaj zdaj vzletel v Danilu zelo
ljubem Salzburgu (Simcenter, Lelystad).
Platformo simulatorja premika šest električnih linearnih aktuatorjev (Simcenter, Lelystad).

 

Takratni namen obiska je bil pravzaprav poskusiti in občutiti full flight simulator. Bili smo bolj ali manj nepripravljeni in se prepustili inštruktorju ter okvirom klasičnega programa obiska simulatorja. Na tem simulatorju smo vsi uspešno izvedli nekaj šolskih krogov in različnih pristankov. Polni navdušenja in fullmotion občutkov smo se kmalu, že na poti nazaj, začeli spraševati ali je to res to... simulator je super, ampak na koncu je  to še vedno MS Flight Simulator... hmm!

Verjetno vsakega virtualnega pilota zanima ali lahko, s pridobljenim znanjem in letenjem na domačem PC-ju, uspešno leti oz. "upravlja" tudi pravo letalo? Saj veste, tista znana fantazija: sedite na sedežu 13A, v vam najljubšem tipu letala, ko se po interkomu oglasi glavna stevardesa in nagovori potnike s stavkom: "V pilotski kabini imamo težave, ali je med potniki kdo, ki je seznanjen s tem tipom letala in lahko pomaga pristati?!" Bi takrat dvignil roko, bi res lahko pristal z A320?

No, da ne zaidemo preveč v fikcijo in pravljice, naša odločitev je kar hitro padla: "Ni kaj fantje, poskusiti bo treba Level-D! Drugo leto, namesto na Nizozemski FSweekend, gremo na A320 Level-D simulator".

Simulatorji Level-D se uporabljajo za usposabljanje profesionalnih pilotov (Type Rating). Predstavljajo tisto zadnjo stopnjo pred čisto pravim letalom. Tak simulator zagotavlja 99% avtentičnost s pravim letalom in je v ta namen tudi certificiran! Če tukaj ne dobimo odgovorov, jih ne bomo nikjer!

Priprave na "polet"

Leto je šlo hitro naokoli in začeli smo poizvedovati in povpraševati za najbližjimi izobraževalnimi centri, ki imajo simulator za A320. Zaradi bližine in najugodnejše končne cene smo izbrali Lufthansin Flight Training Center na Dunaju, za katerega proste termine simulatorjev trži hčerinska družba ProFlight. Pri ProFlight ponujajo različne sklope "paketov" (od basic do advance), ki so sestavljeni glede na znanje, zahtevnost in čas trajanja. Za vsak paket so predpisani določeni pogoji, ki naj bi jih posadka izpolnjevala. Po nekajdnevnem dogovarjanju ter predstavitvi našega kluba in domačih kabin, so nam odobrili željeni Advance paket v trajanju 120 minut. Zaradi zasedenosti simulatorja smo neprofesionalni obiskovalci obsojeni na nočni termin, a to nas ni prav nič motilo - simulator bo naš od 23h do 1h.  Sledilo je plačilo računa, izpolnjevanje vseh možnih formularjev in čakanje na naš datum. Do takrat smo vadili multi-crew komunikacijo, checklist-e in sam potek leta, saj nas je zanimalo koliko dejansko spravimo v teh pičlih 120 minut.

Na simulatorju smo želeli predvsem preizkusiti ali smo sposobni popolnoma ugasnjeno letalo (cold and dark) prižgati, pripraviti na let in potem po procedurah poleteti od letališča A do letališča B. V preostanku časa bi izvedli še šolske kroge oz. različne pristanke. Odločili smo se za ravno prav kratek 15-minutni let Linz - Dunaj (LOWL-LOWW) in nato šolske kroge oz. pentlje na LOWW. Ker tokrat ničesar nismo prepuščali naključju, smo najprej skupaj povadili na enem od KVLS srečanj, glavno generalko pa smo imeli na Igorjevem simulatorju.

LH Flight Training Center na Dunaju

Prišel je dan D.

V soboto popoldne smo se z avtom odpeljali proti Dunaju, kjer smo najprej uredili formalnosti v hotelu. Da ne bi zamudili, smo se kar kmalu odpravili proti letališču Schwechat, kjer stoji omenjeni letalski center. Do tega trenutka se je vse skupaj zdelo precej nerealno, a ko smo naenkrat stali pred stavbo, na kateri je pisalo Lufthansa Flight Training, smo počasi dojeli da je vse res in da bomo za nekaj ur vstopili v svet profesionalne aviacije.

Malce pred dogovorjeno uro so nas spustili v avlo pritličja, kjer smo skozi stekleno steno prvič zagledali simulatorje, kako se graciozno zibljeno na hidravliki. Najprej preseneti sama velikost simulatorja, hidravlika je visoka vsaj tri metre in na njej platforma s kabino dimenzij dnevne sobe!

Čez nekaj minut je do nas pristopil gospod: "Hello, my name is Peter. I'll be your instructor today" in nas povabil nadstropje višje v briefing sobo iz katere se je videl naš simulator. Predstavil se je kot upokojeni LH kapitan, ki je začel svojo pot kot letalski inženir na Boeingu 707 in 727, nato kot kopilot na 737 in Airbusu A300 ter končal kot kapitan na A310. Z impresivnimi številkami je predstavil tudi simulator, povprečna vrednost 10 milijonov evrov, teža 12 ton, ..., kabina je popolnoma enaka pravi in kar zmore in dela pravo letalo, zmore tudi ta simulator. Dal nam je nekaj osnovnih napotkov in nas opozoril naj ne bomo razočarani, če nam v prvo ne bo uspelo pristati, saj gre le za veliko letalo s svojimi zakoni in inercijo. Za primer je povedal, da ima velikokrat v simulatorju pilote generalne aviacije, ki so strašno razočarani, ko jim ne uspe pristati!

   
Igor in Danilo v velikem pričakovanju, pred
vhodom v LH Flight Training (Schwechat).
Če bi to imel doma, ...

 

Nato je omenil, da so mu sporočili, da že imamo nekaj znanja in izkušenj z letenjem, tako da ne potrebujemo razlage o osnovah letenja, sami kabini in sistemih... "And what are your flying experiences, which planes do you fly?" Kar hitro smo postali majhni! Khm... am, aaa, mi smo virtualni piloti, pravzaprav noben nima PPL-a! Postal je malenkost zaskrbljen "Aha, ok?!..." zdelo se je, da prvič sliši za virtualno letenje. Z začudenjem in hkrati zanimanjem nas je poslušal naprej, ko smo začeli razlagati o on-line kontroli, naših kabinah in kazati fotografije. Ko je videl fotografije, kar ni mogel verjeti, da je kaj takega sploh mogoče narediti doma, da vse to dela. "Das ist absolut unglaublich!". Kar hitro smo ga navdušili. Sedaj se je situacija nekoliko obrnila in nam je glede na videno dal vedeti, da naj od njega ne pričakujemo poglobljenega znanja o A320, ker dejansko prav z njim ni nikoli letel. Ni problema, samo spustite nas v simulator, bomo že sami zrihtali... Proti koncu nas je še vprašal kaj bi dejansko radi počeli v simulatorju in ko smo mu predstavili še naš plan kratkega poleta LOWL-LOWW in krogov, je bil ponovno malce zaskrbljen... "Ja, to je sicer mogoče, ampak se bojim, da bo brez potrebnih kart to težko izpeljati!" Ni problema, imamo vse karte in check liste lično zložene v fasciklu.

Gremo v simulator

Medtem se je simulator ustavil in ko je posadka izstopila, je rekel: "Gremo fantje, danes boste vi mene kaj naučili!" Preko mosta smo vstopili v simulator, kabino letala A320-211, pravo realno kabino ... uff.

   
Igor na mostu, na poti v raj. Kabina je res "taprava".

 

Vsi instrumenti, zasloni, stikala, sedeži vse je originalna oprema pravega letala vključno z "računalniki" (FMGS, FAC, MCDU,...). Letalo je bilo od prejšnega leta še prižgano, uff kakšen pogled skozi okna... Hitro smo se posedli na svoja dogovorjena mesta Igor - CPT, Danilo - JUMP in jaz - F/O. Inštruktor je še vprašal: "Povejte kaj in kam hočete?" Ja, LOWL in cold & dark. V kabini je vse ugasnilo in znašli smo se na spojnici v Linzu. Na overheadu je svetil le zelen EXT PWR AVAIL. "The plane is yours!" Malce smo se spogledali, zajeli sapo, potem pa: "Akcija, začnimo, ura teče!" Prižgemo dome light (desni vedno dela) potem pa najprej - cockpit preparation :

COCKPIT PREPARATION CHECK LIST
SAFETY AND EXTERIOR INSPECT COMPLETED
ENG MASTER 1 & 2 OFF
MODE SEL NORM
LDG LEVER DOWN
WIPERS OFF
BATT 1 & 2 CHECKED & AUTO - Preverimo napetost baterij in ju vklopimo, takrat se nekaj stikal na overhedu prižge, predvsem FAULT-i.
APU FIRE CHECKED & TESTED - Ping, ping, ping
APU/EXT PWR OFF/ON

Z vklopom EXT PWR je kabina oživela, prižge se še drugi dome light, zasloni, osvetlitev panelov in na preostalih stikalih zasvetijo beli OFF in oranžni FAULT. Sistemi so se konfigururali in FAULT-i so se ugašali. Potem smo se držali pravila ALL WHITE LIGHTS OFF od spodaj navzgor in od leve proti desni. OXY Crew supply on, RCDR test - Piiip, piiip, ADIRS 1,2,3 v NAV, NAV&LOGO lights on, NO SMOKING in SEATBELTS on (ping, pong), EMER EXIT LT v arm, CABIN PRESS auto, FUEL PUMP-s on. Prižgemo še APU master on, APU start on, dobrih 40s in dobimo APU AVAIL. Tako, dokler se IRS-i ne postavijo, imamo čas da v MCDU vnesemo podatke (DATA, INIT, F-PLAN, RAD NAV, INIT, PERF, PROG, SEC F-PLAN), teže, višine, vzletne hitrosti, točke poti. Medtem ko sta Igor in Danilo vnašala podatke o ruti (LOWL RWY26, GAMLI1E, WW653, WW652, LOWW RWY 11),  sem nadaljujeval s cockpit preparation listo:


COCKPIT LIGHTS
SET
PARK. BRK & ALT SYS CHECKED & AS RQRD
FLAPS & SPD BRK AS RQRD
PROBES / WINDOW HEAT AS RQRD
AIR COND - APU BLEED ON - Vmes je v kabini postalo že pošteno vroče, a ko vklopimo APU BLEED on, se takoj začuti in zasliši pihanje klime.
X BLEED AUTO
PACK FLOW LOW
ECAM RECALL & STS CHECKED
MEMO AS RQRD
OEB in QRH CHECKED
ENG & HYDR OIL QTY CHECKED
EM & EQPT & OXY MASKS CHECKED/TESTED
RAIN REPELLENT CHECKED
C/B PANELS CHECKED - All in
GEAR PINS & COVERS CHECKED
RCDR ON & TESTED
ADIRS NAV - IR Alig 6min
EXT LTS & SIGNS AS RQRD
ENG 1 & 2 FIRE CHECKED & TESTED - Ping, ping, ping, preverimo še ECAM opozorila.
PA 3rd OCC SET - PA on
MAINTENANCE PANEL CHECKED
FMGS / EFIS / FCU SET & CHECKED
INSTR & STBY INSTR CHECKED
CLOCK CHECKED
A/SKID & N.W. STRG ON
WX RADAR OFF
GRAVITY GEAR EXT STOWED
ATC TRANSPONDER SET
COMM SYS PRE-FLT CHECK CHECKED
ACARS / HF SET & CHECKED
FUEL QTY CHECKED - natočimo 15t
INITIAL TAKE-OFF BRIEFING COMPLETED

Tako, skupaj pregledamo ruto in na koncu še nastavimo (EFIS-a) QNH 1015, FD (Flight director) on, CONSTR on, ND range 20nm in ARC mode ter (FCU) SPD, HDG in V/S v managed mode (črtice s piko), ALT nastavimo na 5000ft začetne višine. Vmes se IRS-i umerijo in takrat se dokončno vzpostavijo tudi vse funkcije na zaslonih PFD in ND. Ponovno se spogledamo z nasmehi do ušes: "Fantje to je to, prižgat bo treba motorje!" Preverimo delovanje APU-ja in izklopimo EXT PWR ter navidezno pokličemo ground. "Cockpit to ground, you can disconnect external power". Inštruktor takrat izklopi EXT PWR AVAIL. Before start check list :

BEFORE START CHECK LIST
COCKPIT PREP CMPLTD
GEAR PINS & COVERS REMOVED
SIGNS ON/AUTO
ADIRS NAV
FUEL QUANTITY 15000KG
TO DATA / V.BUGS SET
BARO REF SET

Prižgemo Beacon light in nadaljujemo:

WINDOWS/DOORS CLOSED
BEACON ON
THR LEVERS IDLE
PARKING BRAKE ON

Before start check list completed. Engine mode selector v IGNITION/START, pihanje klime se avtomatično ugasne, ker se ves zrak preusmeri v motorje in na SD-ju se prikaže ENG stran s parametri. Starting engine 2, ENG 2 master on, brrrruuuummm... start valve open, oil pressure green, N2 rising, ignition on, fuel flow, EGT rising, N1 rising. Po 30s pri 40-50% N2 start valve closed, ignition off in Eng 2 stabilized v idle. Starting engine 1 in enak postopek, ENG 1 master on... Eng 1 stabilized. Engine mode selector normal in klima začne ponovno pihati. Tako, ravnokar smo prižgali motorje A320. Gremo dalje, after start check list :

AFTER START CHECKLIST
ANTI ICE OFF
ECAM STATUS AS RQRD
PITCH TRIM UP 0.2 SET
RUDER TRIM ZERO

After start check list completed. Ok, priprava na vzlet, Spoilers arm, Flaps 1, preverimo flight controls (FULL UP, NEUTRAL, FULL DOWN, NEUTRAL CHECKED, FULL LEFT,...), AUTO BRK na max. Before takeoff check list :

BEFORE TAKEOFF CHECKLIST
FLT CONTROLS CHECKED
FLT INST CHECKED
BRIEFING CONFIRMED
FLAP SETTING CONF 1
T/O SPEEDS/FLX TEMP 141/48
TRANSPONDER AUTO/SET
ECAM MEMO T.O. NO BLUE
AUTO BRK MAX
SIGNS ON
SPLRS ARM
FLAPS T.O.
TO CONFIG NORM

APU BLEED off, APU MASTER off, prižgemo luči TAXI LT in RWY LT on. Ok, gremo na stezo. "Left is clear right is clear, taxi to runway 26". Parking brake off, TCAS na TA/RA, malo moči v motorje in nazaj v idle, že taksiramo po spojnici, super občutek, steering wheel je kar občutljiv. Hidravlika dela svoje in čuti se vsaka neravnina na asfaltu, guncanje letala ob zaviranju... Iluzija je popolna, že zdavnaj smo pozabili, da nismo v čisto pravem letalu. "Cabin crew, prepare for take off", brez tega ne gre! Below the line:

TCAS TA/RA
CABIN CREW ADVISED
ENG MODE SEL NORM
PACKS ON

Before takeoff check list completed. Strobe on, počasi zavijamo na stezo, ki se prikaže v vsej svoji širini 60-ih metrov in ne 24", uaauu kakšen pogled. Landing lights on, na PFD še enkrat preverimo začetno višino, hitrosti, CLB in NAV blue, FD 1 in 2 ...

Polet LOWL-LOWW

"You have controls, I have communications." Igor vdihne in gremo... Takeoff, ročice do 50% N1, da se motorji »zavrtijo« nato pa v FLEX, chrono on, FLEX thrust set, A/THR armed. Vse nas nalepi v sedeže, ko začnemo pospeševati po stezi, 100 kts, checked, V1, ROTATE, nos se počasi dviga proti kotu 15°, positive climb, gear up, NAV green. Sledimo flight direktorju in na 1000ft autop...., ko Danilo prekine "Čakaj, a ne gremo ročno!" Ok, imaš prav :) 1500ft AGL levers climb, A/THR engaged, CLB green, levi zavoj, speed 180kts, flaps UP, speed checked flaps UP, spoilers disarmed, ugasnemo Taxi in Rwy lights. After takeoff check list :

AFTER TAKEOFF CHECKLIST
LDG GEAR UP
FLAPS RETRACT
PACKS ON
BARO REF SET

After takeoff check list completed. Speed 250 kts, ha ha, letimo. Očutek je res nor, dejansko letimo! Res je neverjetno, kako realen občuteh letenja daje tak simulator. Igor začne testirati odzivnost letala in FBW (fly by wire) sistema. Letalo se izkaže za zelo odzivno. Aha, transition altitude, baro to standard. Preizkusimo autopilota, AP1 on, v tistem trenutku se zasliši "KLAK" in krmilni palici se magnetno "zakleneta", uuuu :). Heading selected, gremo malo v levo, malo v desno, tja in nazaj v managed. Alt na 15000ft, AP1 OFF, "I have controls, you have communications." Preizkusimo še priority takeover gumb na sidesticku, PRIORITY LEFT, PRIORITY RIGHT. Ko prečkamo 10000ft, LAND LT OFF. Da bomo malce hitrejši, izberemo Speed selected in povišamo na 320 kt, takoj smo začutili, ko je letalo pospešilo. Dosežemo FL150 in GIMLI se približuje. Nato še jaz preizkusim odzivnost in občutek letala. FBW je res super zadeva, leti tako kot ga nastaviš, v zavoj gre kot po tirnicah. Poskusimo še AP2 on, zaenkrat gre vse po planu.

Inštruktor zadaj ves čas le nemo opazuje, kot da ga ni zraven. Nato se na ND zaslonu pojavi še eno letalo. Ok, vzbudil je našo pozornost, kmalu ga zagledamo tudi skozi okno na 2 o'clock. Hmm, ali bo šlo to mimo, izgleda kot da je na naši višini, takrat pa se oglasi alarm TRAFFIC, TRAFFIC, DESCEND, DESCEND! Hitro AP off in ročno v spust. Na PFD se del VS obarva rdeče in zeleno. Po uspešnem izogibanju se vrnemo nazaj na FL150. Počasi se je že bližal top of descent, zato smo kar pričeli s spuščanjem proti letališču Dunaj. Višino nastavimo na 8000ft, DES green, ALT 8000ft blue. V MCDU vnesemo še manjkajoče podatke o destinaciji in pristanku na stezi 11. Za znižanje hitrosti pri spustu za trenutek uporabimo še speed brake oz. spojlerje na 1/2. Takoj ko se dvignejo, se jih začuti, saj začne letalo rahlo vibrirati. Pod 10000ft ponovno LAND LT on, SEATBELTS on. Iz 8000ft nadaljujemo spust na 5000ft proti točki WW653, med tem zmanjšamo hitrost na 220kts blizu green dot speed. Flaps 1, speed check, ILS on, aktiviramo APPR fazo v MCDU-ju, speed 200. Ker najprej "lovimo" lokalizer, LOC on, LOC blue. Ko prestrežemo signal, Localizer alive, Localizer captured, letalo zavije v smer 112° proti stezi 11. APPR on, GS blue in approach check list :

APPROACH CHECKLIST
BRIEFING CONFIRMED
ECAM STATUS AS RQRD
V. BUGS SET
SEAT BELTS ON
BARO SET
MDA/DH SET
ENG MODE SE AS RQRD

Approach check list completed. Speed 180, Flaps 2, speed check, Glide alive, Glide captured. Radio alt alive 2500ft AGL, "Cabin crew, prepare for landing". Pri 2000ft AGL gear down, brakes MED, spoilers armed, TAXI in RWY LT on. Speed 160, Flaps 3, speed check. Speed 142, Flaps FULL, landing checklist:

LANDING CHECKLIST
CABIN CREW ADVISED
ECAM STATUS AS RQRD
A/THR SPEED/OFF
ECAM MEMO LDG NO BLUE
LDG GEAR DOWN
SIGNS ON
SPLRS ARM
FLAPS SET

Landing checklist completed. Letalo je v polni konfiguraciji za pristanek. Sedaj  pa trenutek resnice, na 1000ft AGL, AP OFF, <blip, blip> in gremo 350ft AGL. Letalo in Igor delujeta kot eno. Ko preklopiš v ročno letenje, so popravki minimalni, praktično nepotrebni. LAND, <100>, steza je vedno večja in hitro se približuje. Napetost v kabini je kar velika, bliže kot si zemlji, bolj se zavedaš, da je vse odvisno od tebe, letalo le uboga ukaze. Vse izgleda v redu, vendar dokler si v zraku je vedno tako...  <50>, FLARE, <40, 30>, idle, <20, 10, ... 5>, in touch down. Lepo poravnano letalo mehko sede z glavnim podvozjem na stezo. Malo pomoči s krmilno ročico in na tleh je tudi nos. Reverse idle, decceleration, 80kts, thrust idle, manual braking. Letalo zavira, vleče nas na nos, pasovi se zategnejo in varno se ustavimo nekje na sredi steze. Sledi aplavz "Bravo, like a professional!" se sliši iz ozadja :) Tako, Igor je prvi uspešno opravil in pristali smo na Dunaju.

Šolski krogi na LOWW

Dunajsko letališče ima odlično postavljeni stezi za hitre šolske kroge oz. pentlje.

 

Nato sta Igor in Danilo zamenjala sedeže in sledila je pentlja med stezama 11 in 34. Ker smo bili na sredini steze, nas inštruktor prestavi na začetek. Šele takrat se zavemo, da dejansko nismo na pravi stezi, ampak v simulatorju. A le par sekund traja, da so možgani spet popolnoma prepričani v realnost. Letalo pripravimo za ponovni vzlet, v MCDU vnesemo stezi RWY 11 in RWY 34 ter ILS OEN 108,10 - CRS 340°. Nastavimo začetno višino 4000ft, hitrosti 250, FD 1 in 2 on, Flaps 1 ... "You have controls, I have communications."

Tako, sedaj pa Danilo kot CPT. Takeoff, ročice do 50% N1, nato v TOGA, chrono on, TOGA thrust set, A/THR armed, 100 knots, checked, V1, ROTATE, nos se dviga, positive climb, gear up. 1500ft AGL, levers climb, A/THR engaged, CLB green, nekaj časa držimo heading 112. Speed 180kn, flaps UP, speed checked, flaps UP, spoilers disarmed, ugasnemo TAXI in RWY LT. Avtopilot je izključen, Danilo leti vse ročno, le hitrost je prepuščena Autothrust sistemu. Speed managed 250, heading 160 v downwind. Po flight director-ju v desni zavoj, vzporedno s stezo 16, kolikor se je še vidi. Dosežemo 4000ft, to smer držimo nekje 7-8 milj nato pa v heading 250. Zmanjšamo hitrost na 220kts in nato zavoj proti stezi 34 v heading 340. Flaps 1, speed check, ILS ON, ND iz ARC v ILS mode (da je lažje ujeti in slediti lokalizer). Speed 200 kts, lokalizer in glideslope oživita in Danilo ju iz zavoja udene kot šivanko in jima sledi točno kot avtopilot. Speed 180, Flaps 2, speed check. Radio alt alive 2500ft AGL, 2000ft AGL gear down, brakes MED, spoilers armed, TAXI in RWY LT on. Speed 160, Flaps 3, speed check. Speed 142, Flaps FULL, landing checklist. 350ft AGL, LAND, <100., steza se bliža, <50>, FLARE, <40>, idle, <30, 20, 10, ... 5>, in touch down. Reverse idle, deceleration, 80 kts, thrust idle, manual braking. Ponovno aplavz iz ozadja "Great, almost perfect!"

Sedaj pa jaz... uh, merila sta postavila precej visoko! Sledila je pentlja med stezama 34 in 11 in, ker že sedim spredaj, pilotiram iz kopilotove pozicije. Hitra priprava za ponovni vzlet, v MCDU vnesemo nov ILS OEW 110,30 - CRS 112°, nastavimo začetno višino 4000ft, hitrosti 250kts, FD 1 in 2 on, flaps 1... "You have communications, I have controls." Takeoff, ročice do 50% N1 nato v TOGA, chrono on, TOGA thrust set, 100 knots, V1, ROTATE, nos se dviga (ga je treba na začetku kar gor držati, drugače se začne spuščati), positive climb, gear up. 1500ft AGL, Levers climb, A/THR engaged, CLB green. Speed 180kts, flaps UP, spoilers disarmed, TAXI in RWY LT off. Nekaj časa držim smer steze 340 potem pa zavoj v heading 295 vzporedno s stezo 29. Speed managed 250, dosežemo 4000ft, smer držimo nekje 10 milj nato pa v base, heading 205. Na virtualne dunajčane in omejitve s hrupom se nismo preveč ozirali. Zmanjšamo hitrost na 220 in nato proti stezi 11 v heading 112. Flaps 1, ILS ON, lokalizer in glideslope počasi oživita, iz zavoja ILS-a nisem najlepše ujel, zato sem sprva malo lovil lokalizer in posledično potem še glide :) Speed 200 kts, tako letalo sem poravnal in sledil ILS-u, speed 180, Flaps 2, speed check. Radio alt alive 2500ft AGL, 2000ft AGL gear down, brakes MED, spoilers armed, TAXI in RWY LT on. Speed 160, Flaps 3, speed check. Speed 142, Flaps FULL, landing checklist... 350ft AGL, LAND, <100>, prag steze se bliža, <50>, FLARE, <40>, počasi začnem dvigati nos, <30>, ročice v idle, <20, 10, ... 5>, in touch down. Reverse idle, deceleration, 80 kts, thrust idle, manual braking. Ponovno aplavz "Good, realy good!" Tako, tudi jaz sem pristal z A320 :)) Neverjetno, kako lepo in "enostavno" se krmili in leti z A320, seveda v okviru normalnih postopkov.

Ok, z Igorjem hitro zamenjava sedeže in gremo naprej, tukaj je čas denar, dobesedno! Sledi še Igorjeva pentlja med stezama 11 in 34, ki jo je odletel iz kopilotove pozicije. Inštruktor jo je malo popestril z bočnim vetrom 15 vozlov in Igor je odlično opravil tudi s tem pristankom.

Gremo v Innsbruck

Po tem pristanku nam je inštruktor ponudil, da nas prestavi še na kakšno drugo letališče, da ne bomo pristajali samo na Dunaju? Ker je bil na vrsti za letenje ravno Danilo in je bilo časa še dovolj, smo se hitro odločili za Innsbruck, LOWI Rwy 8 visual vpproach. "Ok, but you should know, this is a difficult approach." - "Yes, yes we know!" Če ne bi bil ravno visual, bi ga Danilo verjetno odpeljal kar miže :) Letalo med pavzo po navodilih inštruktorja pripravimo za leteče stanje. Danilo še vnese potrebne frekvence in gremo. Znajdemo se na začeteku localizerja OEV malo pred Absam NDB.

Vizualni prilet na stezo 8 v LOWI zahteva pravočasno pripravo, zbranost in nič napak.

 

Letalo je v clean konfiguraciji na višini 5000ft, heading 255°, speed 250. "Are you ready?" Ko je pognal simulator, smo spet leteli in kar hitro se je bilo treba lotiti dela. Malo smo se še spustili na 4000ft, zmanjšali hitrost, speed 220 in zavoj v heading 230° proti stranski dolinici in platoju, Flaps 1. Hribi se približujejo in oglasi se tudi že radio altimeter <2000>ft. Speed 180, Flaps2, alt 3700ft. Nato se oglasi tudi TOO LOW TERRAIN, TOO LOW TERRAIN,... Zadevo utišamo z gear down, brakes MED, spoilers armed, TAXI in RWY LT on. Sledi zavoj v desno vzporedno s stezo v heading 264°. Danilo leti čisto ob hribu, po zmajarsko, da izkoristi vso širino doline, ki jo bo potreboval za finalni zavoj. Speed 160 in Flaps3. Hribu sledimo do oddaljenosti 3.5 DME od OEV. Flaps FULL, Danilo še malenkost podaljša in pri 3.7 DME prične z zavojem proti stezi. Malce smo visoki in na to nas opozori tudi inštruktor, ampak to je povsem pričakovano. V zavoju se je namreč potrebno spuščati, tla so tu zelo blizu in iz previdnosti si hitro previsok. Iz zavoja se lepo prikaže steza in en rdeč PAPI. Speed 142, smer je dobra samo še višina in hitrost. Malo bomo verjetno dolgi ampak bo šlo, 1000ft, 500, še vedno en rdeč PAPI. Bolje bi se bilo hitreje spustiti na pravo višino in potem zmanjševati hitrost, a Danilo se raje odloči za stabilnejše pristajanje z nekoliko večjim priletnim kotom. Pogled pod večjim kotom na le 2000m dolgo (oz. kratko) stezo je malo strašen. <300>, LAND, <100, 50>, FLARE, <40>, idle, <30, 20, 10, ... 5>, in touch down. Reverse full, deceleration, 80kts, thrust idle, manual braking in uspešen pristanek v Innsbrucku, na stezi seveda :)

Go-around v Salzburgu

Sledil je še za zadnji krog, ki sem ga odpeljal iz CPT pozicije. Ker inštruktor ni našel Madeire smo se prestavili kar na Salzburško letališče LOWS Rwy 15. Letalo pripravimo za vzlet, v MCDU vnesemo stezo RWY 15 in ILS OES 109,90 - CRS 154°. Sedaj že skoraj rutinski vzlet... držimo heading 154 potem v levi zavoj, heading 65 in nato v downwind heading 335, vzporedno s stezo 33. Sledita zavoja 240 in nato 180 za prestrezanje ILS-a steze 15. Lokalizer in glideslope oživita in tokrat ju iz zavoja lepše ujamem. Prilet poteka normalno, letalo pripravljamo za pristanek, vse kaže dobro. Ko se bližamo stezi na spojnici B opazimo letalo, ki se približuje hold črti. Aha, saj se bo verjetno ustavil ... Speed 142, Flaps FULL, landing checklist... 350ft AGL, potem pa to letalo zapelje na stezo! Ups, going around, TOGA thrust, gear up, flaps 3 in smo šli še en krog. Ker je zmankovalo časa, nas je za ponovni pristanek inštruktor prestavil nazaj na začetek ILS-a za stezo 15. Seveda pristanek kot se šika in taksiranje na gate, kjer je sledilo ugašanje letala.

Parkirani v Salzburgu smo ob 1:30h presrečni zaključili simulatorsko avanturo.

Ja neverjetno, vendar vsakič smo uspešno in »varno« pristali, tudi v malce vetrovnih razmerah. V dveh urah smo kot posadka treh naredili skupaj 5 vzletov in 6 pristankov.

Naš inštruktor ni mogel verjeti, kako dobro smo pilotirali. Rekel je, da se mu je prvič v karieri zgodilo, da je na simulatorju dobil nekoga, ki ni realni pilot in upravlja z A320 tako dobro in strokovno. Nekateri pristanki so bili po njegovih besedah skoraj popolni. Upoštevati je seveda treba, da je to še vedno simulator, a vseeno najboljši približek realnega letala. Po njegovih besedah bi vsak od nas pristal tudi s pravim A320 in če bi, pa ne bo, kdaj prišlo do situacije, ko posadka ne bo zmožna pristati, naj se prosim javimo! Case closed :))